lördag 28 maj 2011

Lägga pussel


För ett tag sedan, en lördagskväll, plockade jag fram ett pussel jag köpt. Ett 1000-bitars som jag och barnen satte oss och byggde tillsammans. Hela kvällen gick, en liten bit av natten (Milo tackade för sig vid 23.00 men Filli och jag satt kvar till efter midnatt...), sedan fortsatte vi en stund på söndagsförmiddagen, byggde lite då och lite då under veckan för att sedan avsluta det på torsdagskvällen. 

Filli fick panik först, för hon visste inte var hon skulle börja. "-Åh, jag blir helt svettig, mamma, detta är för mycket!" Sen sakta men säkert, när vi kom in i det och fick sorterat upp lite bland pusselbitarna och kunde börja bygga ihop lite, kunde hon slappna av. "-Jag tränar mitt tålamod nu, mamma". ;)

Milo hjälpte oss att leta och hitta bitar. "-Är man en letare kan man hitta allt! Riktigt allt!".

Men han byggde också...



En gubbe i taget.

Världens bästa letare.



Tá dá! Klart!


Så vi rekommenderar absolut att bygga pussel tillsammans! Man kommer ifrån tv, datorer och nintendon ett tag. Tränar hjärnan och tålamodet. Vilar tankarna och öronen. Men framför allt, man gör något tillsammans! Det skall vi försöka bli bättre på.

Ett tips (eller snarare ett måste) är att hitta ett pussel där det händer mycket. Med många små figurer så det blir lätt för barnen och roligt för de vuxna. Så landskapspussel går fet bort...




4 kommentarer:

  1. Ok nu provar jag skriva en kommentar till dig för femtielfte gången... nu som anonym istället så får vi se om det funkar..

    Mina pojkar skulle nog aldrig klara av att sitta så länge och pussla, deras tålampd tar slut innan dom fått upp glasspappret, hahaha.

    De svarta jeans shortsen kommer det bild på, dom kommer från Lindex förresten men jag hittar dom inte i deras nät-shop när jag ville skicka över en länk till dig.
    Har du kollat in nya Water aid från Hm förresten. Riktigt snygg lite shorts dress där;)

    Kram /Marit

    SvaraRadera
  2. Gud va kul! Det gjorde jag alltid med mina föräldrar när jag var liten. älskade det... KAnske man skulle köpa ett sånt stort. Vi hade verkligen behövt en brejk från allt...!

    Hoppas ni har en underbar lördag!

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen kul!Vi har också byggt puzzel tillsammans, men aldrig 1000 bitar! Detta skall vi nog prova! Tack för tipset!
    Kram,S

    SvaraRadera
  4. Det är så mysigt, min Ronja är puzzeltokig å vi lägger puzzel minst 1gng om dagen, älskar det med, måste köpa flera bitars nu- hon börjar tröttna på 60-bitars:) hoppas du får en fin morsdag sötis! Krammmm

    SvaraRadera